Sunday, October 22, 2006

Schools for Africa - UNICEF

Häng med i Solidaritetsbloggen och köp tegelstenar i Unicefs skolbyggen i Malawi!

Under årets gång har vi skänkt 20 000 kronor till olika välgörande ändamål och den här månaden riktar vi blickarna mot barnen i Afrika. Tillsammans med Nelson Mandela försöker FN organet UNICEF att ge de fattigaste pojkarna och flickorna i sex afrikanska länder möjlighet till skolgång.

"I Malawi kommer 1 130 skolor att byggas och/eller renoveras inom tre år. Skolorna kommer att utrustas med toaletter och rent vatten, möbler och skrivtavlor. Dessutom kommer 8 000 lärare att utbildas och bl.a. ska 10 000 föräldralösa barn få börja i dessa skolor." (Unicefs hemsida)

Klicka in dig på Unicefs överföringssida. Lägg till så många tegelstenar (150 kronor) som du vill köpa eller så mycket verktyg (75 konor) och murbruk (50 kronor) du vill skänka. Fyll i Solidaritetsbloggen som förnamn och din bloggs namn som efternamn. Vidarebefordra tackmailet från UNICEF till farsan-baloo@hotmail.com och skriv din bloggs namn och url så läggs du upp på Solidaritetsbloggens länklista.

Hjälp oss att föra budskapet vidare till andra bloggare. Skriv ett kort inlägg om oss på din blogg och/eller tipsa dina bloggkompisar via mail eller kommentarer. Ju fler vi är i bloggen ju roligare blir det att skänka!

mvh / Baloo

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det var en roligt insamlingssida. Det ska bli kul att se hur snabbt skolan blir färdigbyggd!

Lycka till med insamlingen!

2:02 PM  
Blogger Pumita said...

Jag var så ivrig på att bygga med både verktyg och murbruk att jag inte hann läsa instruktionerna ordentligt. Fyllde i mitt eget namn i insamlingen... Nåväl, pengar gör ju nytta i alla fall. Hoppas på många deltagare den här gången!

3:10 PM  
Blogger Elisabet. said...

Ja, jag gjorde som Pumans dotter .., ååå, det var så otroligt roligt!
Nåja, huvudsaken att pengarna kommer dit dom ska.

11:29 PM  
Blogger samuel said...

Jag tycker inte att det är hela världen att mängden skänkta pengar inte ökar för tillfället. Alla pengar som dom kan få är ju viktiga. Men visst är det tråkigt att inte fler vill vara med och skänka pengar.

10:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ska det verkligen vara 9 500 i insamlade pengar till UNICEF eller har Baloo tryckt lite för hårt med tassen på tangenterna? Man kan ju alltid hoppas. ;)

12:21 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Nej, några 9500 ska det självklart inte vara. Tyvärr....

Angående att vi blivit färre tycker jag att det finns två uppenbara problem.

Det första är att det riskerar bli du och jag kvar till slut samuel :)

Det andra är att mitt sug att lägga ner tid på att hålla bloggen uppdaterad naturligtvis ökar om den ger stor avkastning till välgörenhet.

1:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

hmm.. räkna inte ut tant Excessa trots att hon är lite seg ibland..
Fick för mig att jag hade köpt 100 tegelstenar istället för 1 och vart lite kallsvettig.. men med tanke på min ekonomi så såg jag att det vart, tackolov, bara 1.. *hummar* Jag kom ihåg att sätta Solidaritetsbloggen som förnamn men jag glömde däremot fylla i e-postadressen så något tack/bekräftelse-mejl får jag inte.. Men det gör inget..

12:22 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Vill hälsa våra nya medlemmar välkomna. Tack för er insats!


Och er andras också såklart...

12:48 PM  
Blogger crrly said...

I'm in! Finally...

11:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sentomsider..

12:07 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Men bättre sent än aldrig...

12:37 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

En liten fundering. Varför är det främst vi bloggare som befinner oss i blogglistornas nederkant som hoppar på solidaritetsbloggen?

1:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Svårt att säga, men en vild gissning: på många bloggar som toppar listorna diskuteras lättsammare saker, som inte kräver så mycket engagemang... som mode eller så. Då kanske man är mer upptagen av mer världsliga ting, inte solidaritet och sånt.

3:22 PM  
Blogger crrly said...

Dags för nästa va? Och man kanske ska tänka extra på våra uteliggare så här års?

http://www.takoverhuvudet.se/

1:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra idé, crrly!

3:24 AM  
Blogger crrly said...

...

Har du gett upp, Baloo?

Hjälparbete i Filippinerna?

1:07 AM  

Post a Comment

<< Home