Sunday, May 28, 2006

PLAN Sverige - Pakistan

Så var det dags för Solidaritetsbloggens tredje insamling. I de två tidigare har vi samlat in pengar till Unicefs arbete mot könsstympning (3900 kr) och Läkare utan gränser (3400). Enligt tidigare beslut blir PLAN Sverige denna rundas bidragstagare.

Plan Sverige presenterar sig på följande sätt på organisationens hemsida.

"Plan är en religiöst och politiskt obunden organisation som ingår i ett internationellt nätverk av ett 60-tal länder. För att undvika dubbelarbete och bäst utnyttja begränsade resurser söker Plan också partnerskap med andra organisationer. Idag är Plan en av världens största biståndsorganisationer som arbetar med barn.

När Plan inleder ett samarbete i ett nytt område, börjar vi alltid med att ta reda på vad både barn och vuxna vill förbättra inom sektorerna hälsa, utbildning, boendemiljö och familjeförsörjning. Alla utvecklingsprojekt sker på initiativ av lokalbefolkningen. Gemensamt upprättas en långsiktig utvecklingsplan, som tar hänsyn till allas behov. På gräsrotsnivå genomför lokalbefolkningen projekten med materiellt, tekniskt och finansiellt stöd från Plan."

Solidaritetsbloggen har kontaktat Plan och enligt dem är det i det jordbävningsdrabbade Pakistan som pengarna behövs bäst. Vi rekomenderar därför alla att välja denna insamling.

Vill du vara med? Gå in på Plan Sveriges Inbetalningssida . Välj "Pakistan - Insamling för de jordbävningsdrabbade". Fyll i önskat belopp (minst 100 kronor) och följ sedan anvisningarna. VIKTIGT! GLÖM INTE ATT FYLLA I DIN MAILADRESS. VIDAREBEFORDRA SEDAN DET MAIL NI FÅR SOM BEKRÄFTELSE PÅ INBETALNING TILL farsan-baloo@hotmail.com

När du skickat mailet kommer snart din länk upp till höger på den här sidan, som bevis på att du är en av Solidaritetsbloggarna. Sprid gärna information om vår existens till bloggande, och icke-bloggande, kompisar. Alla är välkomna. Ju fler vi är, desto mer kan vi hjälpa!

mvh / Baloo

30 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jaha, bloggar... Jag är ganska ny på bloggar och går på allting...

Just satt in 500 SEK på PLAN eftersom jag tyckte om deras arbetssätt.

2:01 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Tidig som vanligt batbut, men den här gången inte först.

Hjärtligt välkommen Ulf. Mycket hjärtligt... Alla givare är lika mycket värda, men självklart är en sådan summa värd en liten guldstjärna :)

2:05 PM  
Blogger dixi said...

Har du fått mitt mail?

2:44 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Andromeda: Nej

11:43 PM  
Blogger dixi said...

provar igen..

3:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vad glad jag blir att någon ger en femhundring till Plan! :) Underbart!

5:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tyvärr är räkningarna för många och studiebidraget för litet den här månaden.. Hoppas ni kommer upp i mer den här månaden.

9:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag skulle precis ut och göra lite reklam om Solidaritetsbloggen på de stora bloggarna. En viss Farsan Baloo hann dock uppenbarligen före med en timme. :) Fortsätter dock och marknadsför bloggen lite på de bloggarna du inte varit... Gör det ni andra också vettja.

9:56 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Haha, jag gjorde ett ryck. Hittills har det resulterat i en massa träffar på sidan.... men absolut inget gehör. Förutom lite skäll från en gammelkommunist som inte gillade spam. Det kan jag dock leva med :)

Precis som förra gången jag gjorde samma sak. Uppenbarligen går modeintresse och intresse för välgörande ändamål inte ihop. Verkligen synd. Vi skulle behöva en ny marknad. Känns som att sidan stagnerat lite.

10:12 AM  
Blogger crrly said...

Tack för påminnelsen!! :) I mitt just nu ännu mer än vanligt überhektiska liv har jag inte hunnit titta in hit fast jag hade tänkt, men nu alltså.

Vad menar du med en gammelkommunist? Måste man kallas så för att man inte gillar spam??! ;p (Kommunister borde väl dessutom gilla solidaritetsbloggens idé som bara den...)

11:59 AM  
Blogger crrly said...

Pakistan, förresten... Hade ju gärna gett till Indonesien också. Jag delar nog upp min summa lite, ett par hundra till varje, typ. Hoppas det är okej.

12:01 PM  
Blogger crrly said...

Fan, det GÅR ju inte, hinner inte trassla med den här skiten nu... Grrr. Mejlar tjejen som har hand om inbetalningarna.

12:10 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

crrly: Nej nej, gammelkommunist blir man kallad av andra skäl. Och ingen värdering lagt i det!

Återkom när du trasslat ut situationen

1:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag är med..

12:29 AM  
Blogger Pumita said...

Hej! Har precis skickat iväg mitt bidrag till Plan Sverige. Extra roligt att stödja just den organisationen, eftersom jag jobbar hos dom som volontär och översätter fadderbrev. Funderade på Indonesien men valde ändå Pakistan. Det behövs säkert mycket hjälp där fortfarande. Folk glömmer så fort när det händer något nytt.

11:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har själv pratat med Vera på Plan och hon rekommenderade oss att ge till Pakistan, för att kristen är extra stor där just nu. Men självklart behövs hjälp överallt.

Jag tycker också det är extra roligt med Plan (det var ju min idé, hihi), eftersom jag både har fadderbarn där och har gjort praktik hos dem. :)

11:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Öh, såg just mitt senaste inlägg... självklart skulle det stå "krisen" och INTE "kristen". Men det förstod ni säkert.

Vart har alla bidragsgivare tagit vägen??

10:27 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Johanna: Bra fråga. Jag skönjer en negativ trend

1:12 PM  
Blogger samuel said...

Ja, vad ska vi göra för att få med mer i detta projekt? Jag vägrar tro att det är bara drygt 20 personer i detta land som har 100kr att avvara till något så viktigt!

9:51 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Samuel: Jag är faktiskt förvånad, och besviken, själv. Speciellt som jag faktiskt försökt att sprida budskapet. Jag vet inte om det är för att folk tror att jag på något sätt försöker smussla undan pengar till mig själv, om alla bloggare redan ger en massa till välgörande ändamål, eller om vi bloggare generellt är mer själviska än andra grupper.

Tråkigt i alla fall. Speciellt att vi FÖRLORAR medlemmar en runda när vi samlar till en så bra sak.

Om någon har ett vinnande recept för hur vi kan vore jag mycket tacksam. Jag har skrivit till aftonbladet och expressens bloggare, utan att ens få ett nej som svar.

I en tid när bloggen som medie får så mycket skit tycker man att det här initiativet skulle vara mer populärt.

11:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

hej!
jag hoppar den här omgången! Jag återkommer nästa! :)

1:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det verkar som en negativ trend, ja, men jag hoppas inte det. Jag har gjort reklam på min egen blogg ett par gånger och vatusan nappar ingen för!? Dessutom har jag varit runt på massor av bloggar och försökt fiska folk, men det är samma här, har inte ens fått ett nej.... Vatusan?!

7:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nu kommer jag inte ihåg vad som fanns på listan men vore inte Friends något vi kunde ge till?

8:29 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Virvla: Det är ju du som är morsa till nästa bidragstagare. SNF!

12:29 AM  
Blogger Pumita said...

Farsan Baloo har tagit semester från bloggandet läste jag...
men inte från solidariteten hoppas jag! Har redan satt in en förskottsbetalning på två stycken hundralappar till SNF och uppmanar dig som läser detta att göra detsamma. Glad sommar!

5:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

jojo jag har laddat inför det!! :) Men efter SNF menar jag, jag kommer inte ihåg vad det var...

2:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men hallå Baloo, det är ju dags för naturskyddsföreningen!

6:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag ser att det finns ett antal saker man kan välja mellan på deras hemsida, det vore ju bra om alla kan välja sin egen favorit kanske, det kan väl inte spela någon roll (jag tänker sätta in pengar till skogen)
http://www.snf.se/snf/stod/index.cfm

Baloo, är du kvar här? Du kanske har tagit paus från Solidraitetsbloggen också?

I vilket fall så sätter jag in pengar och mailar dig som vanligt!

6:52 PM  
Blogger crrly said...

Halloj, det här är ju för jävligt, men jag håller på att stressa sönder mig så jag har inte hunnit titta in här igen och inget svar fick jag från Plan, så jag var visst inte med den här omgången... :(

Ett tips: Man verkar kunna annonsera på www.tjuvlyssnat.se! :)

4:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » »

1:07 AM  

Post a Comment

<< Home