Sunday, April 30, 2006

Läkare utan gränser

Denna runda samlar solidaritetsbloggen in pengar till Läkare Utan Gränser. De presenterar sig på följande sätt på föreningens hemsida, http://www.lakareutangranser.se

"LÄKARE UTAN GRÄNSER eller Médecins Sans Frontières (MSF) är en medicinsk humanitär organisation med världen som arbetsfält. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Läkare Utan Gränser bildades i Paris 1971. Den svenska grenen av organisationen grundades 1993 av tre svenska läkare. 1999 fick Läkare Utan Gränser Nobels fredspris.

Läkare Utan Gränser har kontor i 19 länder och egna biståndsprojekt i cirka 80 länder runt om i världen. Varje år skickar Läkare Utan Gränser ut cirka 3000 volontärer till olika platser i världen."


Vill du vara med och hjälpa till? Klicka in på deras "givarsida" och sätt in minst hundra kronor. Vidarebefordra det mail du får till farsan-baloo@hotmail.com. Skriv adressen till din blogg så lägger jag upp din länk så fort jag hinner. OBS! Om du inte vill att jag ska se dina personuppgifter, radera dem i mailet.

Gör gärna reklam för Solidaritetsbloggen på din egen blogg. Ju fler vi är ju mer kan vi hjälpa till!

mvh / Baloo

26 Comments:

Anonymous Anonymous said...

nu har jag gett.
blir det någon slags lista varje gång man ger eller är det hela anonymt liksom?

6:52 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Ny lista, vilket borde märkas i högerkanten?

10:13 PM  
Blogger Lime said...

Bra start. Tror ni att vi når över 30-bloggare den här gången??

4:39 AM  
Blogger crrly said...

Kristoffer: Jag har också Firefox och så ser det ut hos mig också, men det är ju bara att markera summan så ser man vad det står.

10:40 AM  
Blogger crrly said...

Kr: :-) Så lite så!


Baloo: Jag har satt in pengar och mejlat dig.

11:11 AM  
Blogger crrly said...

... Å andra sidan är det nu givarna som kommer att hamna under länken, och det är ju synd. Baloo, går det att rätta till?

11:12 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Tyvärr vänner. Bill har satt in en hundring i Microsofts namn, under förutsättning att vi optimerar sidan för Explorer.

Ska kolla på det

Kul med lite snack här hur som helst. Någon som har tips på hur vi kan nå ut till fler? Hitills är det ju samma bloggare som bidragit som gjorde det förra rundan.

11:23 AM  
Blogger samuel said...

Kul!
Inte helt otroligt heller för bill har ju börjat lyfta på slantarna på äldre dagar.
Nu ser det dock bra ut på sidan även i firefox

11:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja nu såg jag :)

har äntligen kommit mig för att länka hit också!

12:48 PM  
Blogger crrly said...

Tack, vad bra det blev! :)


Jag kan göra lite reklam på olika sajter... Får se hur det går.

1:48 PM  
Blogger Batbut said...

jag mailade länken både till Virtanen och Skugge, men den passade tydligen inte dem.... Och så namedroppade jag den hos några av de "stora" bloggarna - men det passade inte dem heller! Fåniga människor det finns! Ska göra ett försök med AB också, Veckans Blogg tycker jag.

2:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nu har Crrly värvat mig via sin blogg så jag har skänkt lite pengar och mailar dig.
Kommer också lägga upp en länk på min blogg.

2:15 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Välkommen Tina.

Batbut: Jag har också varit inne hos sminköserna i bloggtoppen och marknadsfört. Det gav 300 nya besökare, men så vitt jag vet inte en enda ny medlem.

Visserligen är det ju inte världens viktigaste att vi blir fler, men jag tror att en sådan här idé skulle kunna bli stor bara några ur det populära gänget hängde på.

Skugge har ju fått en del kass karma på senaste tiden. Lite solidaritetsbloggande kanske skulle återupprätta ryktet.

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så typiskt, när jag nu ska vara med å betala så stannar bankens himla hemsida i verifierings fasen.. =/ Hoppas bara betalningen går igenom ändå! =)

7:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nu har jag också anslutit mig..

Håller med om att nästa projekt borde bli en Solidaritetsblogsgala på Fars Hatt!!

See you on the dancefloor...

4:49 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Fars Hatt och jag har aldrig riktigt kommit överens. Först var jag med om en hemsk lunch där för några år sedan, och förra sommaren hade jag med överföriskade vänner som inte ansågs nyktra nog för att få vara med. Typiskt värmlänningar!

Jag är dock beredd att ge stället en chans till. Speciellt för det här goda ändamålet.

5:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har försökt sätta in pengar men bara fått felmeddelande och tänkte precis skriva här och fråga om någon visste varför.

Men så testade jag med att ange en svensk adress istället för min franska och då plötsligt gick det. Så nu är jag med igen:)

2:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag kommer att ge pengar denna gången också, det kan dröja litegrann bara, är rätt pank även denna gång... :( Men ska fixa pengar från sparkontot, så snaaaart kommer pengar från också!

Angående att bli fler. Jag tycker visst att det är viktigt. Fler borde vilja vara med och faktiskt bidra till en bättre värld (ja, för det gör man ju på lång sikt!), att skänka via nätet är superenkelt. Att göra reklam om det via sin egen blogg (att skriva om det, inte bara länka) är ju ett sätt, samt att påpeka för flera av de "större" bloggarna, som flera av er redan verkar ha gjort. Jag ska även göra det själv...

3:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Glömsk tant har nu både betalat och bloggat om Solidaritetsbloggen

1:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag kikade in på givarsidan till Läkare utan gränser och fick se att man kan välja att skänka både 25 och 50 kronor om man vill det. Det jag funderade på var varför vi inte kan tillåta de summorna om de är möjliga? Hos de flesta organisationer är det minsta beloppet 100 kr och givetvis är 100 kr eller mer bättre i och med att det är ett större bidrag. Men för de som någon månad inte har pengar till sig själv, vore det kanske skönt att få ge 50 kr istället när möjligheten finns, då har man ändå gett något. Hur ställer vi oss till detta? Är det minst 100 kr som gäller?

2:37 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Jag satte 100 som lägstanivå för att det skulle bli lite "status" att vara med här. Och man måste ju inte vara med varje vecka. Sedan innebär ju det hela lite administration. Jag är inte så sugen på att sitta och lägga in varje liten kotte som ger 25 kronor och vill vara med på sidan :)

9:47 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Var det någon mer som såg den danska dokumentären om sjukdomen Noma. (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46074&a=585276&lid=search527895&lpos=0&queryArt527895=noma&doneSearch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0)

Tänk om man hade kunnat göra något mer konkret. Lite sotis på läkare som kan ta en vecka om året och åka ner till Afrika och hjälpa till.

Tack alla som satt in pengar till Läkare utan gränser.

11:25 PM  
Blogger Vonkis said...

Jag hittade hit genom Prästflickan och tycker att det här verkar som en väldans bra idé.

Får man vara med även om man (jag) är en fattig student som har ambitionen att ge pengar var annan månad?

2:50 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Hej Vonkis. Kul att du gillar idén. Man väljer helt och hållet själv vilka omgångar man vill vara med på. Är det skralt i kassan en månad är det bara att strunta i betalningen. Då kommer ditt namn inte med på listan för just den insamlingen.

mvh / Marcus

10:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hittade precis hit och jag måste bara säga: Vilken jättebra idé!!
Just nu så lever jag och min pv på ett csn-bidrag, så blir ingen hundring över i månaden. Men så fort jag får min första lön så joinar jag!

Bra initiativ!

3:26 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Kristoffer: Jag håller med. Nu måste vi hitta nya vägar. Jag är helt övertygad om att många skulle tycka att detta var en bra grej, om de bara blev medvetna om att vi finns. Sedan har ju fokl en tendens att lättare hoppa på något som är populärt.

Försker att maila de kända tidningsbloggarna lite då och då. Det går dock segt

5:27 AM  

Post a Comment

<< Home