Monday, April 24, 2006

Ny bidragstagare

Löning på gång, och i och med det även ny runda i Solidaritetsbloggandet. Premiäromgången slutade med 3900 insamlat till Unicefs arbete mot könsstympning i Afrika. En klart godkänd summa. Men, nu tar vi nya tag.

Med vad är dock frågan. Följande alternativ finns att välja bland. Alla medlemmar har rösträtt. Du röstar genom att skriva vad du vill skänka pengar till som kommentar till det här inlägget. Röstandet är öppet fram till fredag. Skulle det vara så att insättning till det vinnande bidraget inte går att göra via nätet väljer vi nästa i ordningen.

Om någon vill göra reklam för sitt val går det naturligtvis bra.

Plan Sverige
Läkare utan gränser
Röda korset
Greenpeace
Svenska Naturskyddsföreningen

Så... bara att börja rösta!

28 Comments:

Blogger Elisabet. said...

Läkare utan gränser, helt klart, för min del. /Elisabet

1:30 PM  
Blogger dixi said...

Min röst går till Plan

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Svenska Naturskyddsföreningen!

1:45 PM  
Blogger samuel said...

Röda korset lägger jag min röst på

1:49 PM  
Blogger Batbut said...

Läkare utan Gränser!

2:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Min röst lägger jag på Läkare utan Gränser.

2:11 PM  
Blogger Vilse said...

This comment has been removed by a blog administrator.

12:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

And the vote from the Jonas jury goes to Svenska Naturskyddsföreningen.

1:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Läkare utan gränser. Detta är människor som tack vara sin utbildning kan få glassiga jobb här hemma. Ändå väljer de frivilligt att arbeta i u-länder. All heder åt dessa!

1:17 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Härlig uppslutning. Men egen röst går också på läkarna, med samma motivering som pappan ovan. Skulle dock kännas bra om nästa runda handlade lite om naturen.

1:20 AM  
Blogger CV said...

Hmm, jag känner inte riktigt för någon av dessa. Det är så stora organisationer och det känns inte som min peng behövs. Det är inte så riktat heller.
Kan vi inte hitta något särskild projekt istället som till exempel Naturskyddsföreningen eller Röda korset har?
Läkare utan gränser ställer jag inte alls upp på. Kan inte avslöja varför.
Har lovat hålla tyst.
RS
kulturbloggen.com

2:51 AM  
Blogger CV said...

Ser att många vill ha Läkare utan gränser.
Det kan jag bara inte ställa upp på.
Men det är väl ok att vara med och hoppa över en omgång?
RS
kulturbloggen.com

2:53 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Var och en måste ju själv få bestämma när de vill, och när de inte vill vara med.

Men, det är ju synd och skam om vi ger en massa pengar till något som inte är bra. Kan du inte avslöja lite...

Vad gäller mer speciella projekt inom har jag ju inga möjligheter att påverka. Förslagen kommer från medlemmarna. Självklart går det bra att föreslå mindre, mer riktade, bidragstagare.

3:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

För min del går min röst till Naturskyddsföreningen.

6:22 AM  
Blogger Lime said...

Måste som nybliven pappa rösta på Plan.

10:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Min röst: Plan!

Tack ni som röstar på Plan. Jag har själv gjort praktik hos dem i 2 månader och jag har ett fadderbarn via dem sedan några år, så jag vet att det är en otroligt bra organisation. Jag har även varit i kontakt med dem via telefon och berättat om bloggen och Vera som jag pratade med blev otroligt glad för detta.

Plan fokuserar sitt arbete på barn och arbetar för långsiktig utveckling och börjar på gräsrotsnivå i länderna.

Just nu har Plan en insamling för de jordbävningsdrabbade.

Situationen i Pakistan är desperat, särskilt för barnen. De överlevande sover utomhus och har ingenstans att söka skydd. De riskerar att frysa och svälta ihjäl.

1:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

...för de jordbävningsdrabbade i Pakistan alltså.

1:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Plan :)

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Försöker mej på en röst igen då :P Plan!

2:10 PM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Barajag: Du har övertygat mig i alla fall. Det känns bättre att ge till något konkret preciserat som barnen i Pakistan.

10:55 PM  
Blogger T said...

Äsch, jag vet inte! De är bra allihop. Ta Läkare utan gränser den här gången, så kan vi stödja någon annan sen.

5:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kul att jag lyckades övertyga dig, Baloo! Jag tycker också att det känns mer motiverat att ge till något konkret preciserat.

9:34 AM  
Blogger crrly said...

Oj, vad svårt. Mig spelar det faktiskt ingen större roll. Hade dock inte tittat in här på ett tag så jag visste inte att det hade påbörjats nåt nytt. Annars hade jag tänkt föreslå Tille, EB-fonden. Kanske till nästa omgång då?

8:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vill bara nämna att angående Plan, så sa Vera som jag pratade med att vi själva fick välja projektet vi ville ge till men hon rekommenderade de jordbävningsdrabbade i Pakistan då det är mest kris just nu. Skulle bara säga det.

11:14 AM  
Blogger Thérèse said...

Läkare utan gränser tror jag men Plan känns helt okey också wpeciellt efter att ha läst Johannas inlägg

3:18 AM  
Blogger crrly said...

Vad har hänt nu då?

9:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

För mig är vilket alternativ som helst OK. Men jag skulle vilja dra en allmän lans för natur och miljö. Miljöfrågorna är viktiga som grund för alltihop och långsiktigt arbete i dessa frågor behöver ekonomiskt stöd. Så om det inte blir natur och miljö nu kan vi väl tänka oss det nästa gång?

1:42 AM  
Blogger Farsan_Baloo said...

Hm. Detta var krångligare än vad jag först tänkt mig. Vad sägs om att ta läkarna den här gången. Plan nästa och sedan naturskyddsföreningen gången efter? Och efter det ta fram ett nytt gäng.

I vilket fall blir det läkare utan gränser. Jag håller med kristoffer om att det egentligen är onödigt att välja en. Vi kan lika gärna ta dem allihop.

5:17 AM  

Post a Comment

<< Home